Black Friday Döneminde Büyük Markaların Yaptığı Hazırlıklar
Teknoloji

7 dk okuma

Black Friday, Amerika Birleşik Devletleri’nden tüm dünyaya yayılan yılın en büyük indirim günüdür. Ülkemizde Efsane Cuma veya Şahane Cuma olarak da isimlendirilen bu özel alışveriş günü, hem markalar hem de tüketiciler için bir fırsat niteliği taşıyor. Özellikle e-ticaretin yaygınlaştığı günümüz dijital dünyasında kendine ayrı bir yer bulan Black Friday fırsatları, markalar arasındaki rekabet ile bir alışveriş festivaline dönüşüyor. Black Friday döneminde büyük markaların yaptığı hazırlıklar ve bu fırsat gününden nasıl yararlanabileceğinize dair detayları yazının devamında bulabilirsiniz.

Black Friday Nedir? Black Friday Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

Türkçe karşılığı “Kara Cuma” olan Black Friday, indirim oranlarının sadece bugüne özel olarak artırıldığı ve satış yapıldığı gündür. Black Friday indirimleri ilk olarak 1932 yılında Amerika’da uygulanmıştır. Bu özel alışveriş gününün isminin çıkış noktası ise 1961 yılında gerçekleşen bir olaya dayanıyor. Philadelphia’da alışverişin yarattığı kalabalık ve kargaşa, bölgenin trafik dahil tüm düzenini aksatınca, basın tarafından bu kargaşa Black Friday olarak tanımlanmış, o günden sonra da bu isimle anılmaya devam etmiştir. Geleneksel Noel alışverişinin başlangıcı olarak kabul edilen Black Friday gününde, mağazalar çok erken saatlerde kapılarını açıp geç saatlere kadar yılın en büyük indirim fırsatlarını tüketiciler ile buluşturuyor. Günümüzde ise özellikle pandemi ile çok daha popüler hale gelen online alışveriş dünyası Black Friday indirimleri, mağazalarda ve e-ticaret dünyasında çok daha geniş kitlelere hitap ediyor. Bu durum markalar arası yarışı artırıyor ve tüketiciler için de benzersiz fırsatlar yaratıyor

Black Friday Ne Zaman Başlıyor ve Bitiyor?

Black Friday için her yıl sabit bir tarih bulunmuyor. Kasım ayının son Perşembe günü olan Şükran Günü’nü takip eden ilk Cuma olan Black Friday’i markaların duyuruları ile takip etmek çok kolay. Özellikle büyük markalar sosyal medya, billboardlar ve televizyon gibi tüm reklam mecralarından Black Friday indirim başlangıç tarihini günler öncesinden duyuruyor. Bu özel alışveriş fırsatları son yıllarda artan ilgiye göre talepleri karşılamak açısından 24 saat ile sınırlı kalmayıp markalar ve mağazalar özelinde bir veya birkaç gün kadar uzatılabiliyor.

Efsane Cuma İndirimleri ve Kampanyalarından Nasıl Yararlanırsınız?

Efsane Cuma kampanyaları teknoloji, giyim, elektronik, kozmetik, ev & yaşam, dekorasyon ve yapı malzemeleri gibi çeşitli kategorilerdeki geniş bir ürün yelpazesinden oluşuyor. Cep telefonu gibi günlük yaşamın bir parçası teknolojik ürünlerden hobi & oyun kategorisindeki eğlenceli ürünlere kadar en büyük fırsat niteliğindeki bu özel alışveriş günü için önceden birkaç hazırlık yapmak faydalı olabilir.

Mobil yaşam, Black Friday alışveriş gününü takip etmeniz için büyük kolaylık sağlıyor. Tıpkı Efsane Cuma indirimleri için önceden hazırlık yapan markalar gibi tüketicilerin de almak istediği ürünler ile ilgili önceden bir liste hazırlaması gerekebiliyor. Markaların ve büyük alışveriş sitelerinin sosyal medyadaki duyuruları, hangi ürünler için indirim kampanyaları düzenledikleri alışveriş kolaylığı sağlaması için not alınabilir.

Black Friday Döneminde Markaların Yaptığı Hazırlıklar ve Kampanyalar Nelerdir?

Politika olarak normal zamanlarda herhangi bir indirim uygulamayan markalar bile Black Friday döneminde tüketicileri özel kampanyalarla buluşturuyor. Bir yıl içerisindeki en büyük indirim ve aynı zamanda satış anlamına gelen Black Friday, markalar arasında da bir yarış anlamına geliyor. Büyük markalar satışlarının yanı sıra müşteri memnuniyetini artırmak ve yeni müşteriler elde etmek için efsane gün için aylar öncesinden hazırlıklara başlıyor.

Black Friday kampanyaları için kullanılacak ürünler ve stok durumlarını belirlemek yapılan ilk hazırlıkların başında geliyor. Ürün seçiminde en çok satılan veya talep edilen ürünlere de dikkat ediliyor. Hangi üründen ne kadar bu kampanya kapsamında kullanılacağına göre stok listeleri hazırlanıyor. Dijital mecra bu kampanyaları duyurmak ve tüketiciyi bugüne özel indirimlerle buluşturmak için en önemli alanlardan biri. Markalar, bu dönem için ayrılan reklam bütçeleriyle sosyal medya, internet reklamları ve kendilerini öne çıkaracak içerikler kullanarak hedef kitlelerine ulaşmaya çalışıyor.

Var olan müşterilere yönelik özel indirim kuponları veya kodları SMS veya mail yoluyla günler öncesinden duyuruluyor. Bunun yanı sıra potansiyel müşteri adayları için hedef kitleye yönelik özel indirim kuponları düzenleyen markalar da bulunuyor. Ayrıca kararsız müşteri veya müşteri adayları için özel hediye rehberleri markalar tarafından ürün önerileri olarak sunuluyor. Bu dönemde indirimi ve alışverişi daha cazip hale getirmek için ücretsiz kargo, sürpriz hediyeler ya da belirli saatler için uygulanan ekstra indirimler de markalar arası rekabette yerini buluyor.

Black Friday döneminde büyük markaların yaptığı hazırlıklar sadece bunlarla sınırlı değil. Çevrim içi ortamda yaşanılacak yoğunluklarda herhangi bir aksama olmaması için web siteleri dönem öncesinde güncelleniyor ve güvenli alışveriş için bakımları yapılıyor. Herkesin aradığı ürüne kolayca ulaşabilmesi ve işlemlerini gerçekleştirebilmesi için teknik çalışmalar yapılıyor. Black Friday e-ticaret ortamında olduğu kadar geleneksel mağaza sisteminde de büyük rağbet görüyor. Kargaşa ve uzun kuyrukların önüne geçmek için mağazalarda da bu güne özel bir çalışma sistemi hazırlanıyor. Çünkü indirimin yanında müşteri memnuniyeti de markalar için büyük önem taşıyor.

scrolltotop svg