Microsoft, Activision Blizzard’ı Satın Aldı
Oyun

9 dk okuma

Teknolojiyle karışık magazin haberlerinin vazgeçilmezi “Video oyun endüstrisinin gelirleri, Hollywood’u solladı!” tarzındaki başlıklar, tık rekoru çekmek için atılan iddialı ve biraz da abartılı ifadeler olmaktan çıkıp birer realiteye dönüştü. Asıl konumuz olan Microsoft’un Activision Blizzard satın alımına geçmeden önce hem sinema hem de video oyun sektörüyle ilgili birkaç gelir verisi paylaşmak yararlı olabilir.

Statista’nın küresel gişe geliri tablosuna göre 2019 yılında zirveyi gören sinema sektörü, toplam 42,2 milyar dolarlık gişe geliri elde etmiş durumda. Ancak takip eden yıl yaşanan küresel pandemi, bu gelirleri aşağı yönlü etkilemiş. Yine aynı tablo, küresel gişe gelirlerinin 2020’de, 12 milyar dolar seviyesine düştüğünü gösteriyor. Analistler ise 2021 gişe gelirlerinin 21,4 milyar dolara yükseldiğini ifade ediyor. Beyaz perdenin maddi açıdan akıbeti ileride nasıl olur bilinmez ama konumuzun merkezini oluşturan video oyunları ve video oyunu endüstrisinde işler, umulandan da iyi gidiyor. Video oyunu endüstrisinin gelirleri 2021 yılında yeni bir rekor kırarak 180,3 milyar dolara ulaştı. Analistlere göre bu değer, 2025 yılında 260 milyar doların da üstüne çıkacak. İşte tam bu nedenle bazı oyun ve teknoloji şirketleri, ya şirket evliliklerine devam ediyor ya da önemli satın alımlar gerçekleştirerek rakiplerine karşı üstünlük kurmayı hedefliyor. Microsoft da son yaptığı alım neticesinde hem PC hem de konsol oyunculuğunda farklı bir yola girileceğini gösteriyor.

Bir Tarafta Teknoloji Dünyasının İkinci En Zengini, Diğer Tarafta Oyun Dünyasının En Büyüğü

Uzun süredir oyun dünyasının önemli bir parçası olmak isteyen ama kendi kabuğunu, geleneksel anlayışa sahip yöneticileri nedeniyle kıramayan Microsoft, şu anki CEO’su Satya Nadella’nın yeniliklere açık oluşu sayesinde bir süredir önemli adımlar atıyor. Deli dolu mizacı ve teknoloji konusundaki tutuculuğuyla bilinen Steve Ballmer’ın ardından 2014’te CEO koltuğuna oturan Satya Nadella, bulut hizmetlerine ağırlık vererek Microsoft’a her yıl önemli gelir artışı sağladı. Ancak Nadella’nın asıl önemli hamlesi, 2018 yılının başlarında Microsoft’ta start verdiği yeniden yapılanma süreciyle başladı. İddialı olduğu bulut bilişim hizmetlerini ön plana alan, Xbox Game Pass adlı oyun abonelik sistemine, kendi cephesinden yayımlanan oyunları ilk günden çıkaran Microsoft, bunun gibi kritik hamleleri sayesinde 2018’den 2022’ye kadar piyasa değerini tam üç katına yükselterek 2,33 trilyon dolara taşıdı. Microsoft böylece, teknoloji dünyasının Apple’dan sonra en zengin ikinci şirketi oldu. Gelelim, teknoloji dünyasının en zengin ikincisinden, oyun dünyasının en büyüğü Activision Blizzard’a.

Neredeyse yarım asırlık bir oyun şirketi olan Activison, oyun dünyasının son 20 yılına damgasını vuracak sayısız yapımın geliştirilmesi ve yayımlanmasından sorumluydu. Bobby Kotick liderliğinde birbirinden değerli oyun markalarının yeni sürümlerini oyuncularla buluşturan, diğer yandan ortaya koyduğu yaratıcı fikirlerle birçok şirkete ilham veren Activision, kartvizitinde sayısız fikrî mülk ve çatısı altında çok sayıda geliştirici ekip bulunduruyor. Oyuncular tarafından Call of Duty serisiyle tanınsa da; Tony Hawk’s, Guitar Hero, Soldier of Fortune gibi pek çok seri ve seriye dönüşmemiş birinci sınıf oyunlar, Activision tarafından finanse edilip yayımlanıyor. Şirketin elini güçlendiren unsurlardan bir diğeri olan geliştirici ekipler ise Activision’ın marka değerini artırıyor. Infinity Ward, Neversoft, Raven Software ve Treyarch başta olmak üzere çok sayıda oyun stüdyosu, şirkete onlarca milyon dolar kazandıran yapımları hazırlıyor.

2000’lerin sonuna gelindiğinde çok oyunculu oyun tarafında Activision’ın daha etkin rol üstlenmesini isteyen Kotick, bu tür oyunların mikro ödemelerinin şirkete büyük gelir getireceğini biliyordu. Uzun süren görüşmeler, meyvelerini verdi ve 2008’in ortalarında oyuncuların; Diablo, Starcraft, Warcraft ve World of Warcraft oyunlarıyla tanıdığı Blizzard Entertainment ve Activision birleşti. Bu birleşme, şirketin 2008’de 11,4 milyar dolar olan piyasa değerini 2021’de 80 milyar dolara kadar artırdı ve şirketi, sektörün en büyüğü yaptı.

Microsoft’un Hedefi Önemli Oyun Markalarını Tek Çatıda Toplamak

Dijital oyunların, çocuklar ve gençler için sıradan bir eğlence aracı olmanın ötesine geçtiğini bilen, ilerleyen dönemde olgunlaşan sanal gerçeklik araçları ve metaverse platformları aracılığıyla oyunların, daha geniş kitlelerle buluşacağını bilen Microsoft, 2010’lu yıllarda, belli başlı oyun stüdyolarını kendi bünyesine katmaya başladı. Bu stüdyolardan bazıları, oyun sektörüne yön veren yapımlara imza atan ancak maddi sıkıntılar nedeniyle üretkenliğini azaltan firmalarken diğerleri ise hâlihazırda geliştirdikleri oyunların, satış rekorları kırdığı stüdyolardı.

Oyuncuların yakından tanıdıkları; inXile Entertainment (Wasteland serisi), Double Fine Productions (Psychonauts serisi), Mojang Studios (Minecraft) gibi tekil stüdyoların yanında bir oyun stüdyoları topluluğu şeklinde ifade edilebilecek ZeniMax Media/Bethesda Softworks (Quake, Doom, The Elder Scrolls serisi, Dishonored serisi) Microsoft tarafından satın alındı. Game Pass abonelik sistemini geliştirmek ve 2000’lerde yaygın olan konsol exclusive-münhasır oyun anlayışını bir kenara bırakarak konsola getirdiği yapımları eş zamanlı şekilde PC tarafına da çıkarmayı aklına koyan Microsoft, sürüm güncellemeleriyle zenginleştirdiği Game Pass platformunun PC ayağını, satın aldığı oyun firmalarının oyunlarıyla doldurmaya başladı. Microsoft’un oyun stüdyolarından çıkan oyunlar ve süreli üçüncü parti oyunlarla birlikte yeni alınan stüdyoların oyunlarının Game Pass’e geçmesi çok önemliydi. Artan oyun fiyatları ve Türkiye gibi ülkelerdeki döviz kuru dalgalanmalarının, AAA olarak nitelendirilen yüksek prodüksiyonlu oyunları erişilebilir olmaktan uzaklaştırmasından dolayı cüzi ücretli Game Pass, bir cazibe unsuruna dönüştü. Ancak Microsoft, -şimdilik- son hamlesini yapmamıştı.

Oyun tarihinin en yüksek fiyatlı satın alma operasyonu olarak kaydedilen Activision Blizzard satın alımı, Microsoft’u yalnızca Game Pass özelinde değil doğrudan rakibi olduğu Sony (PlayStation 4, PlayStation 5 oyun konsolları) cephesinde de güçlü konuma getirdi. Ocak 2022 itibarıyla Activision Blizzard’ın o dönemki piyasa değeri karşılığı olan 68,7 milyar dolar, Microsoft tarafından tamamı nakit olmak üzere ödenerek şirket, Microsoft bünyesine katıldı. Bu yazının hazırlandığı tarih itibarıyla satın alım üzerinde inceleme işlemleri devam etse de alımın sorunsuz şekilde tamamlanacağına kesin olarak bakılıyor.

Microsoft ve Activision Blizzard Oyun Katalogları Game Pass’te Olacak

Başlarda Microsoft ve Activision Blizzard arasında gerçekleşen bu devasa satın alım işleminin, Sony tarafında olumsuz karşılık bulacağı düşünülüyordu. Ancak Microsoft tarafından yapılan açıklamalar, Activision Blizzard’ın Call of Duty gibi popüler serilerinin yeni oyunlarının PlayStation’da yayımlanmaya devam edileceği yönünde. Bu kesinlikle iyi bir haber çünkü exclusive oyun sisteminin önemini yitirmesi ve oyuncuların diledikleri oyunları, istedikleri platformlarda deneyimleyebilmesi, sektörün daha da büyümesine katkı sağlayacaktır. Zira Sony’nin uzun yıllar boyunca exclusive anlayışıyla yalnızca kendi platformunda yayımladığı oyunlardan bazıları, PC’yi ziyaret etti ve bu oyunlar, satış rekorları kırarak Sony’ye ekstra gelir getirdi. Hem oyuncular memnun oldu hem de oyun sahipleri ve satış platformları kazançlarını artırdı.

Oyun tarihinin en büyük satın alımının tamamlanmasıyla birlikte Activision Blizzard’ın tüm oyunları, Game Pass abonelik sistemine girecek. Bu sayede Call of Duty, Diablo ve daha pek çok yıldız oyun serisi, 25 milyonu aşkın Game Pass kullanıcısıyla buluşacak.

scrolltotop svg