Bebek Oto Koltuğu Güvenlik Sertifikaları
Anne & Bebek

11 dk okuma

Yeni bir bebek oto koltuğu alırken, bebeğiniz için konforlu ve güvenli olduğundan emin olmak istersiniz. Trafikteki riskler göz önünde tutulduğunda, bebek oto koltuğu güvenlik testleri ile kanıtlanmış üst seviyede koruma sağlayan bir koltuk aldığınızı bilmek güven vericidir. Bebeğiniz için oto koltuğu seçimi yaparken almayı planladığınız koltuğun hem aracınıza hem de çocuğunuzla uyumluluğuna her zaman dikkat etmeniz gerekir. Bebek oto koltuğu güvenlik testleri sayesinde yüksek kalite ve güvenlik derecelendirmelerine dayalı bir seçim yapmanız mümkün olur. Yüksek ADAC testi puanına veya ECE R44/04 güvenlik sertifikasına sahip bebek oto koltukları, ailenizle yola çıkarken en güvenli ve kaliteli seçenekleri oluşturur.

Bebek Oto Koltuğu Güvenlik Testleri

Genellikle merak konusu olan bebek oto koltuğu güvenlik testleri için kullanılan hızlar, koltuğun test edildiği düzenlemeye bağlı olarak değişir. Testlerde uygulanan çarpışma hızları ve yaygın olarak kabul gören güvenlik standartları hakkında detaylı bilgiyi burada bulabilirsiniz.

  • ECE R44/04: Nispeten eski bir düzenleme olan sertifika, geçerliliğini halen korur ve piyasada bulunan birçok koltuk ECE R44 standardına göre test edilmiştir. Düzenleme 1980’lerden beri yürürlüktedir, ancak en güncel versiyonu 2004’te tanıtılır. R44/04 testleri, dört sensörlü bir P-test mankeni kullanılarak gerçekleştirilir. Bu manken zorunlu ön ve arka testlerden geçirilir. Önden çarpma testi yaklaşık 51 km/sa hızda, arkadan çarpma testi ise yaklaşık 29 km/sa hızda yapılır.
  • ECE R129: Bu düzenleme yaygın olarak i-Size olarak da adlandırılır. 2015 yılında yürürlüğe giren yeni yönetmelik, tamamı güncel olmak üzere üç aşamada yayınlanır. R129 testleri, daha gelişmiş ve çarpışma testleri sırasında neler olduğu hakkında daha iyi fikir veren otuz iki sensöre sahip bir Q-test mankeni kullanılarak yapılır. Bu manken zorunlu ön, arka ve yan testlerden geçirilir. Önden test 51 km/sa, arka test 29 km/sa ve ek yan testler 24 km/sa hızlarda gerçekleştirilir.
  • İsveç Plus Testi: Genişletilmiş Arkaya Bakan (ERF) koltukların birçoğu, İsveç Plus Test onayı taşır. Bu test zorunlu bir test olmasa da Avrupa standartları ECE R44 ve R129’dan daha yüksek hızda ve daha kısa fren mesafesinde gerçekleştirildiği için önem taşır. Bu test ayrıca sensörlerle çarpışma testi mankeninin boynundaki kuvvetleri ölçer, bu nedenle öne bakan araba koltukları boyunda çok yüksek kuvvetler içerdiğinden test edilmez. İsveç Plus Testi, gelişmiş Q-test mankeni kullanarak 56 km/sa hızda önden darbe testi gerçekleştirir. Test, daha kısa fren mesafesi kullanımının yanı sıra daha gerçekçi bir çarpışma halini de temsil eder.
  • Bağımsız Tüketici Testi ADAC: ADAC, bebek oto koltukları da dahil olmak üzere güvenlik ve ürün testi yapan ayrıca, yol yardımı araç sigortası gibi hizmetler de sunan ünlü bir otomobil kuruluşudur. Yılda yaklaşık iki yüz elli koltuğu test edebilen ADAC testi oto koltukları, popülerlik, satış hacmi gibi yeniliklere göre önceden seçilir. ADAC testi, gelişmiş özelliklere sahip Q kuklasını kullanır ve standart düzenlemelerin üzerinde hızlarda test eder. Ön testleri 64 km/sa, yan testleri yaklaşık 50 km/sa hızda yapılır.

Bebek Oto Koltuğu Avrupa Güvenlik Sertifikası

AB’de kullanıma sunulan çocuk oto koltukları zorunlu olarak ECE R44, UN R129 (i-Size) güvenlik standardını karşılamalıdır. Bu standartlar, bebeklere ve küçük çocuklara herhangi bir araba kazası durumunda ihtiyaç duydukları korumayı sağlamak ve her ürün için minimum kalite standardını sağlamak için tasarlanmıştır. UN ve ECE standart güvenlik önlemleri, en hassas bölgeleri korumayı ve çocuklarınız büyürken ve gelişirken onları korumayı amaçlar. Koltuğun sizin ve bebeğiniz için doğru ürün olup olmadığına karar verebilmeniz için koltuk üzerinde bulunan etiketlerin anlamlarını öğrenmeniz yararlı olur.

  • ECE R44/04: Koltuğun üzerinde turuncu bir etiket olan ECE R44/04 sertifikasını görmek için araba koltuğunun altına veya yanına bakabilirsiniz. ECE R44/04 sertifika etiketi, koltuğun, Avrupa Güvenlik Standardı olan ECE R44’te belirtilen temel güvenlik kriterlerine uygun üretildiği garantisini verir. ECE R44 oto koltukları, farklı boydaki çocuklara uygun olarak gruplara ayrılır. Bu gruplar; 0+ (doğumdan 13 kg’ye kadar), 1 (9 -18 kg arası), 2/3 (15 – 36 kg arası) dir.
  • i-Size: Geleneksel ECE R129’a ek olarak hazırlanan bu düzenleme i-Size olarak bilinen bir kategori içerir. i-Size, temel olarak otomobillerdeki i-Size oturma pozisyonları ile uyumlu koltukları tanımlar ve yalnızca ISOFIX koltuklar için geçerlidir. ECE R44, çocuğunuzun ağırlığına dayalı iken, i-Size oto koltukları, çocuğun boyuna göre kategorize edilir. Bebek oto koltuklarının kurulumunu daha kolay hale getirmek, yan darbelere karşı daha iyi koruma sağlamak ve bebeklerin on beş aya kadar arkaya dönük oturmasını zorunlu kılmak için Temmuz 2013’te tanıtılır.

ECE R44/04 Etiketi Ne Anlama Gelir?

Koltuğunuz ECE R44-04 veya ECE R44-03 onay etiketini taşıyorsa, Avrupa Güvenlik Standardına uygun olduğu anlamına gelir. Sertifikanın son iki hanesi olan “03” ve “04” sertifikanın en güncel sürüm olduğunu ifade eder. ECE R44-01 veya 02, rakamlarını taşıyan etiketlere sahip koltuklar, 2008’den bu yana Avrupa’da satılamaz veya kullanılamaz özelliktedir. Etiket üzerindeki ağırlık bilgisinde yer alan “Y” harfi, oto koltuğunun kasık kayışlı beş noktalı bir emniyet kemeri sistemine sahip olduğu anlamına gelir. Avrupa Güvenlik Sertifikası, evrensel, yarı evrensel ve araca özel olmak üzere üç farklı kategoride araca uygunluk onayı verir.

Evrensel onay etiketi, koltuğun her arabada kullanılmaya uygun olduğu anlamına gelir. Arabanız bir ISOFIX bebek oto koltuğu ise, arabanızdaki ISOFIX bağlantı noktalarını kullanabilirsiniz. Yarı evrensel onay kategorisindeki bir oto koltuğu, çoğu araçta kullanılabileceği anlamına gelir. Aracınızda kullanabileceğinizi kesinleştirmek için bebek oto koltuğu üreticisinin araç montaj listesinde aracınızın tipi ve modelinin bulunup bulunmadığını kontrol etmeniz gerekir. Araca özel onay kategorisi ise, yalnızca belirli araçlarda kullanımı onaylanmış koltukları kapsar.

ADAC Testi Nedir?

ADAC, 1903 yılında Alman Motosikletçileri Derneği olarak kurulmuş ve 1911 yılında Allgemeiner Deutscher Automobil Club (ADAC) olarak yeniden adlandırılmış Alman Otomobil Kurumudur. Avrupa’nın en büyük otomobil derneği olan ADAC, bebek oto koltuklarını da içeren güvenlik testleriyle tanınmanın yanı sıra, ve ürün tanıtımı, yol yardımı, araç sigortası gibi hizmetler de sunar. Her yıl Euro Ncap testinin de sahibi olan Stiftung Warentest (Ürün Testi Vakfı), ADAC ve ICRT (Uluslararası Tüketici Araştırma Kurumu) ile işbirliği yaparak Avrupa’nın en kapsamlı oto koltuğu testini organize eder. ADAC testi İngiltere’de “Which”, İsveç’te “Råd och Rön” ve Almanya’da “Die Autowelt” gibi birçok tüketici dergisinde yayınlanan oldukça güvenilir bir testtir.

ADAC testi mümkün olduğunca gerçeğe yakın test senaryoları üretmeye çalışır. R129 (i-Size) sertifikasyon testlerinden daha yüksek hızlar kullanır. Test kızağı yerine gerçek bir araba şasesi kullanarak hem önden hem de yandan çarpışmaları ölçer. Eski test mankenlerinden daha fazla veri toplayan en yeni Q test mankenlerini kullanır. ADAC testi, testin birden fazla kriterden oluştuğu anlamına gelen bileşik bir testtir. ADAC oto koltuğu testi, güvenlik (%50), kullanım (%40) ve ergonomi (%10) olmak üzere üç ana test kriterine göre test ve ölçüm yapar.

ADAC Testi Özellikleri Nelerdir?

ADAC testinde bir oto koltuğunun iyi bir genel puana ulaşması için, testin üç bölümünde de iyi performans göstermesi gerekir. Kemer bağlantılı arkaya bakan araba koltukları genellikle ADAC’ın çarpışma testi bölümünde iyi performans gösterir, bununla birlikte testin kullanım bölümünde aldıkları kötü inceleme nedeniyle yüksek bir genel puana ulaşamaz. ADAC oto koltuğu testi şu özelliklere sahiptir:

  • Güvenlik, kullanım ve ergonomiyi ölçen Avrupa’nın en kapsamlı testidir.
  • Diğer tüm testlerden daha fazla sayıda oto koltuğu modelini test eder.
  • i-Size yönetmeliğinden daha yüksek hızda, hem önden (64 km/sa) hem de yandan (50 km/sa) çarpmayı test eder.
  • Modern Q-test mankeni ile gerçek bir arabada yapılan test, sahici bir çarpışmayı iyi şekilde taklit edebilir.
  • Test edilen araç koltuklarının neredeyse tamamı Almanya’da satılan Stiftung Warentest tarafından seçilen koltuklardan oluşur.
  • Testin ergonomi ve kullanım kısmı, zor kurulum ve yanlış kullanım riski nedeniyle kemere bağlı oto koltukları için oldukça düşük puan verir.
  • Öne bakan koltuklar, bir çarpışma durumunda arkaya dönük seyahat etmek beş kat daha güvenli olsa da genel puanlama nedeniyle sıralamada daha önde yer alabilir.
  • ADAC çarpışma testinde izin verilen boyun kuvvetleri sınırlarının İskandinav standartlarına ve güncel araştırmalardaki son bulgulara kıyasla yüksek tutulduğu düşünülmektedir.

Satın almayı düşündüğünüz bebek oto koltuğu üzerinde özel bir etiket taşımıyorsa, herhangi bir güvenlik sertifikasına da sahip değildir. Avrupa ülkelerinde, ECE R44/03, ECE R 44/04, i-Size (UN R129) standardının onayını gösteren bir oto koltuğu kullanmak ebeveynler için yasal olarak zorunlu tutulmuştur. Ülkemizde bu standartlar zorunlu tutulmamış olsa da, bebek oto koltuğu kullanma zorunluluğu yasayla garanti altındadır. Bebeğinizin can güvenliği ve olası bir kazada yaralanma riskini azaltmak ve önlemek için bebek oto koltuğu testleri ile denetimden geçmiş, sertifikalı veya ADAC testi puanına sahip bir koltuğu satın almanız tavsiye edilir. Çocuğunuzun boyuna uygun bir oto koltuğunu seçmeyi ve bebeğinizin on beş aylık olana kadar aracın arka tarafa bakan oto koltuğunda daha güvenli seyahat edeceğini de unutmayın!

scrolltotop svg