Uçakta Valiz Kaybolursa veya Kırılırsa Ne Yapılır?
Kültür & Sanat

10 dk okuma

Dünya çapındaki havaalanlarında her yıl yaklaşık 40 milyon bagaj kaybolmakta veya hasar görmekte. Bu bagajların büyük bir kısmı ise ilk 5 gün içinde bulunarak sahiplerine teslim edilmekte Ancak teslim edilmeyen bagajlar konusunda bagaj sahiplerinin bazı hakları var. Bagajınız kaybolduğunda sakin kalmak ve ne yapılması gerektiğini bilmek son derece önemli. Böylece bu şanssız durumu en az zararla atlatabilirsiniz. Peki, uçakta valiz kaybolması halinde ne yapılmalı, uçakta kırılan valiz kaybolan valiz için tazminat tutarı ne? Gelin valiz kaybolması hakkında merak edilen tüm detayları birlikte keşfedelim.

Havaalanında Valiz Kaybolursa Ne Olur?

Seyahat etmek pek çok kişiyi heyecanlandıran ve mutlu eden aktiviteler arasında yer alır. Ancak bazen havalimanlarında talihsiz durumlar yaşamak ve seyahatleri tatsız anılarla sonlandırmak da mümkün olabilir. Havaalanında valiz kaybolması yolcular tarafından sık yaşanan sorunlardan biridir. Dünyada her gün yüzlerce valizin havalimanlarında kaybolduğu düşünülürse bu durumun sizin de başınıza gelmesi muhtemeldir. Eğer siz de böyle bir durumla karşı karşıya kalırsanız o halde şu adımları takip edebilirsiniz:

  • Havaalanında valiziniz kaybolduğunda yapmanız gereken ilk şey, sakin olmak ve ardından ilk karşılaştığınız görevliye bu konuyu danışmaktır. Görevliye, Kayıp Eşya Bürosu’nun yerini sorarak hemen oraya gitmelisiniz.
  • Kayıp Eşya Bürosu’na gitmeden önce bagaj fişinizi, kimliğinizi ve uçağa biniş kartınızı hazır bulundurmaya dikkat edin. Çünkü görevliler sizden bu belgeleri talep edecek. Eğer yurt dışı seyahatindeyseniz kimlik yerine pasaportunuzu hazırlayın.
  • İlgili büroya ulaştığınızda görevliye valizinizin kaybolduğunu detaylı bir şekilde açıklayın.
  • Görevli sizden az önce hazırladığınız belgeleri isteyecek. Bunları görevliye teslim edin.
  • Görevli, sizin kimlik bilgilerinizi doğrulama işlemi gerçekleştirir. Bu işlem başarıyla sonuçlandığında size bir form uzatılır ve bu formu eksiksiz bir şekilde dodurmanız istenir.
  • İgili formun adı PIR, yani Bagaj Aksaklık/Düzensizlik Raporu’dur. Bu formu düzgün bir şekilde doldurmak haklarınızı talep etmeniz açısından son derece önemlidir.
  • Bagajınızda gümrük vergisine tabi bir ürün yer alıyorsa bunu formda mutlaka belirtin. 75 euro üzerindeki tüm değerli eşyaların bu kategoriye dahil olduğunu unutmayın.
  • Bagajınızda böyle bir eşya yoksa bunu da formda açıkça belirtmelisiniz. Eğer valiziniz bulunursa görevliler tarafından içi açılıp kontrol edilir. Bu durumda valizde gümrük vergisine tabi olan bir eşya yoksa cezalı duruma düşebilirsiniz.
  • Form doldurma işlemi tamamlandıktan sonra görevli World Tracer adı verilen global bir sisteme sizin bagaj bilgilerinizi kaydeder.
  • Bu işlemin ardından 5 gün boyunca kayıp bürosu tarafından valizinizin durumu araştırılır. Görevli tarafından size 5 günlük süreç için ihtiyaç duyabileceğiniz hijyenik malzemelerden oluşan bir kit verilir.

Havaalanlarında genellikle ilk 5 gün içerisinde valizler bulunur ve sahibine güvenli bir biçimde teslim edilir. Ancak eğer sizin bagajınız bu süre içerisinde bulunamadıysa şu adımları izlemelisiniz:

  • 5 günlük süre dolduğunda seyahat ettiğiniz hava yolu şirketinin internet sitesi üzerinden Valiz Aksaklık Bildirimi’nde bulunmanız gerekir. Bu takip sistemi üzerinden valiziniz için yapılan kontrolleri kolayca takip edebilirsiniz.
  • Sürecin uzaması durumunda müşteri hizmetlerini arayarak veya mail atarak ilerleyiş hakkında bilgi alabilirsiniz.

Kayıp Bagaj Tazminatı Ne Kadar?

Havaalanında yaşanan kayıp bagaj durumlarında yolcuların mağduriyetten kaynaklı bazı hakları doğar. Kayıp bagaj problemlerinde Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin düzenlediği kurallar esas alınır. Buna göre ilgili hava yolu şirketi, bagaj sahibine kayıp bagaj için kilogram başına 30 dolar ödeme gerçekleştirmelidir. Hava yolu şirketleri tarafından check-in sırasında bagaj ağırlıkları sisteme kaydedilir. Örneğin, 15 kiloluk bir bagaj kaybettiyseniz hava yolu şirketi tarafından size 450 dolar ödeme yapılması gerekir.

Uçakta Valizim Kırılırsa Ne Yapmalıyım?

Uçakta valiz kırılması sorunu ile karşı karşıya kalırsanız bu durumda bavulunuzdaki hasarın açık ve net fotoğraflarını çekmekle işe başlayın. Bagajınızdaki hasarı fark ettiğiniz zaman hemen Kayıp Eşya Ofisi’ne başvurun. Eğer bagaj hasarınızı havaalanından ayrıldıktan sonra fark ederseniz 7 gün içinde Kayıp Eşya Ofisi’ne gitmelisiniz. Ofise geldiğinizde öncelikli olarak görevli bavulunuzun modelini ve zararını tespit eder. Havaalanında kırılan valiz durumunda kimlik/pasaport, uçuş kartı, bagaj fişi ve uçuş PNR numarasını hazır bulundurun. Bu bilgilerle birlikte görevli hasar tespit tutanağı hazırlayarak gerekli işlemleri gerçekleştirir.

Eğer havaalanındaki bagaj hasarının hava yolunun sorumluluğunda olduğu doğrulanırsa hava yolu şirketi, hasarın büyüklüğüne göre size hasar ödemesi teklif eder. Şirket, valizde tamir edilebilecek bir hasar tespit ederse sizden ödeme bilgilerinizi ve e-mail adresinizi ister. Ayrıca hava yolu şirketi, kırık valizin kalitesine ve sizin talep ettiğiniz miktara göre bavulunuzun faturasını da sizden isteyebilir. Bazı büyük hava yolu şirketleri, bagajınızın marka ve modeline göre size yeni bir bavul satın almayı da teklif edebilir. Eğer bu öneriyi beğenmezseniz bavulunuzu tamir ettirip tutarını hava yolu şirketinden isteyebilirsiniz. Örneğin, THY’nin hasarlı bagaj tamiri için ödeme yapacağı tutar yurt içi uçuşlar için en fazla 400 TL, yurt dışı uçuşlar için ise 400 USD’dir. Bu rakamlar hava yolu firmalarının yolcu memnuniyetine verdiği önem çerçevesinde artıp azalabilir. Siz her ihtimale karşı yine de işinizi sağlama alıp dayanıklı valizler ile seyahate çıkabilir, olası sorunların önüne geçebilirsiniz.

Bagaj Aksaklık / Bagaj Düzensizlik Raporu Nedir?

Bagaj Aksaklık ve Düzensizlik Raporu, Property Irregularity Report olarak bilinir. Kısaca PIR olarak adlandırılan bu rapor, bagajın yolcu ile varış istasyonuna ulaşmadığı veya bagaj içinde eksiklik & hasar oluştuğu durumlar için düzenlenen bir belgedir. Bagaj aksaklık sebepleri arasında etiketleme, yükleme, boşaltma durumunda yaşanan problemler, yanlış bagaj alımı ve terminal hataları sayılabilir. Her hava yolu şirketi kendine ait bir RIP rapor taslağına sahiptir. Eğer uçuş yapan hava yolu şirketinin herhangi bir RIP raporu yoksa o halde yer hizmetlerine ait bir RIP raporu kullanımı da mümkündür. Uluslararası geçerliliği olan söz konusu rapor; kayıp, eksik ve hasarlı bagajlar için düzenlenen bir belge niteliğindedir. Bir formda en fazla 10 tane kayıp ve hasarlı bagaj yer alabilir. Bu rapor üzerinde yer alan bilgilerin tamamı eksiksiz ve okunaklı bir şekilde kayıt altına alınmış olmalıdır. Raporda bagaj parça sayısı ve kg bilgisi mutlaka yer almalıdır. Düzenlenen raporun bir nüshası yolcuya teslim edilmelidir.

Havalimanında Bagajınızın Kaybolmasını Önlemek için Bilmeniz Gerekenler

Eğer havalimanında bagaj kaybolması gibi çeşitli problemler yaşamanın önüne geçmek istiyorsanız o halde aşağıdaki noktaları göz önünde bulundurun. İşte bu konuda bilmeniz gereken bazı detaylar…

  • Kişisel bilgilerin yazıldığı etiketler kullanın: Hava yolu, kara yolu veya tren yolculuğu fark etmeksizin gerçekleştireceğiniz tüm yolculuklarda, bagajınızın güvenliğini sağlamak için bagajınızın şeffaf etiket bölümündeki karta; adınızı, soyadınızı, telefon numaranızı ve mail adresinizi yazın. Böylece valizin kaybolduğunda sizinle iletişime geçebilirler.
  • Bagaj fişinizi ve biniş kartınızı hazır bulundurun: Kontuarda valizini teslim ettiğinizde size bagaj fişi ve biniş kartı verilir. Bu belgeleri yolculuk sonuna kadar saklamanız olası bir kayıp ve hasar durumunda görevlilerin sorunu tespit etmesini kolaylaştırır.
  • Ayırt etmesi kolay valiz modelleri alın: Valiz satın alırken farklı ve sık kullanılmayan renklere yönelmek bagajınızın karışmasının ve kaybolmasının önüne geçebilir. Farklı renklerde ve detaylarda valizler seçerek diğer valizler arasından kendi valizinizi kolayca bulabilirsiniz.
  • Özel stickerlar kullanın: Valizinizi kişiselleştirerek bagajınızın havalimanında kolayca fark edilmesini sağlamanız mümkün. Bunun için çeşitli stickerlar, fotoğraflar veya size özgü detaylar kullanabilirsiniz.

Siz de havalimanında bagajınızla ilgili çeşitli sorunlar yaşarsanız yukarıdaki önerileri uygulayabilirsiniz. Seyahatleriniz için ihtiyaç duyabileceğiniz valiz modellerini Turkcell Pasaj üzerinden inceleyebilir, cazip fırsatlarla hemen siparişinizi oluşturabilirsiniz.

scrolltotop svg